Komunikat bezpieczeństwa

Bez kategorii

Trwa okres różnego rodzaju promocji, wyprzedaży lub tzw.: „sprzątań magazynów” i związana z nimi gorączka zakupów. To także idealny czas dla cyberoszustów, którzy wykorzystując pośpiech, obniżoną czujność i nieuwagę klientów banków intensyfikują swoje działania socjotechniczne zmierzające do kradzieży środków finansowych.

Zwracamy więc uwagę Państwa na czyhające zagrożenia, które przy zachowaniu czujności oraz odpowiednich środków bezpieczeństwa można od siebie oddalić i uniknąć dotkliwych strat.
Należy więc przede wszystkim:

  • Unikać rozmów z osobami, które podszywają się pod funkcjonariuszy Policji, pracowników banków, Zrzeszeń i firm informatycznych, szczególnie gdy stwarzają pozory wiarygodności i troski o bezpieczeństwo zgromadzonych środków oraz gdy wywierają presję na natychmiastowe podejmowanie działań.
  • Nie instalować żadnych dodatkowych aplikacji na swoich smartfonach.
  • Nie klikać w podejrzane linki w wiadomościach SMS, e-mail czy przesłanych za pomocą komunikatorów (Skype, Messenger, WhatsApp, Signal, itp.) które mogą przekierowywać do fałszywej strony płatności za zakupy lub dopłaty rachunków za media lub usługi kurierskie.
  • Przed przekazywaniem jakichkolwiek pieniędzy proszę upewnić się, czy że rzeczywiście Wasi bliscy potrzebują pomocy, np. dzwoniąc do nich bezpośrednio z zapytaniem czy naprawdę oczekują od Państwa wsparcia finansowego.
  • Unikać wyjątkowych okazji zakupowych i zachować szczególną ostrożność przy sprzedaży na różnego rodzaju portalach ogłoszeniowych.
  • Nie wykonywać pod żadnym pozorem transakcji, do których realizacji są Państwo zachęcani, a wręcz niemal zmuszani przez inne osoby wykorzystujące telefon lub inne środki komunikacji. To Państwo są właścicielem środków zgromadzonych na rachunku i tylko Państwo powinni być inicjatorami transakcji.
  • Pod żadnym pozorem nie przekazywać nikomu danych logowania do bankowości internetowej, danych kart płatniczych, kodów płatności BLIK, czy skanów dokumentów tożsamości.
  • W razie jakiejkolwiek wątpliwości skontaktować się ze swoim bankiem osobiście lub na numer telefonu podany na stronie internetowej, ale nigdy nie oddzwaniać bezpośrednio na numer, który do Państwa dzwonił, ponieważ przestępcy mają możliwość podszycia się pod dowolny numer telefonu.
  • W elektronicznych systemach płatności (karty płatnicze, BLIK czy obsługa rachunku przez system bankowości internetowej) proszę ustawiać jak najniższe limity kwotowe, które pozwolą Państwu wygodnie korzystać z rachunku, ale też jednocześnie obniżą dotkliwość strat w wyniku udanych działań cyberprzestępców.
  • Zabezpieczyć Państwa urządzenia (komputery i smartfony) co najmniej programem antywirusowym, a najlepiej oprogramowaniem zapewniającym kompletne zabezpieczenie.
  • Informować na bieżąco zarówno Bank, jak i swoich bliskich, czy znajomych, o nowych formach cyberataków skierowanych przeciwko Państwu, czy Waszym bliskim.

Bank dokłada wszelkich starań, aby zabezpieczyć Państwa środki finansowe przed kradzieżą czy wyłudzeniem, ale też od czujności i ostrożności Państwa zależy, czy cyberprzestępcom powiedzie się wymierzony w Państwa atak.
Dlatego prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności podczas dokonywania płatności za pomocą elektronicznych kanałów dostępu, a już na pewno nie wykonywać żadnych transakcji, gdy inicjatorem są osoby podające się za funkcjonariuszy służb państwowych czy pracowników banków, zrzeszeń lub firm informatycznych.